Dacia pregătește o revoluție în segmentul mașinilor electrice compacte prin conceptul Hipster. Acest micro-car cu aspect de SUV măsoară doar trei metri în lungime, cântărește 800 de kilograme și ar putea avea un preț de circa 15.000 de euro, dacă ar ajunge în producția de serie.
Producătorul autohton a început dezvoltarea conceptului „de la zero”, dorind să reinventeze esențialul pentru un EV accesibil în orașe. Cu două portiere și o linie pătrățoasă, Hipster amintește de un Suzuki Jimny care a intrat la apă sau de un kei car japonez. Roțile sunt plasate la extremități, ieșind ușor în afară, iar proporțiile compacte maximizează spațiul interior.
Katrin Adt, CEO Dacia, a declarat că scopul companiei este să devină lider în mobilitate electrică accesibilă. „Pentru a ajunge acolo, a trebuit să reinventeze EV-ul ieftin, după reguli noi, pe care și le-a creionat pe cont propriu.” Conceptul răspunde unei „crize a mobilității” care afectează Europa, în contextul prețurilor în creștere și al dimensiunilor tot mai mari ale mașinilor tradiționale.
Citește și: Marea Britanie acordă împrumut de 1,5 miliarde de lire pentru Jaguar Land Rover
Datele prezentate de Dacia arată că între 2001 și 2020 costul de producție al unei mașini a crescut cu 63%, iar puterea vehiculelor a urcat cu 43% pentru a face față unei măriri a masei de 15%. În plus, Europa s-a confruntat cu aproape 100 de reglementări noi din 2010 și alte 100 sunt preconizate pentru următorii cinci ani. În aceeași perioadă, costul mediu al unei mașini a crescut cu 45%, iar realitățile mobilității urbane s-au schimbat semnificativ: viteza medie a unei mașini într-o călătorie obișnuită este de 56 km/h, fiecare vehicul transportă în medie 1,6 persoane, iar distanța parcursă de o persoană pe zi nu depășește 40 de kilometri.
Design și Funcționalitate
Hipster propune o soluție „care nu a existat până acum”, combinând materiale reciclate și ieftine cu proporții reduse și un habitaclu practic. Interiorul permite acomodarea a patru adulți, deși mașina are doar două uși. Scaunele față subțiri, realizate dintr-un material asemănător cu cel de birou, oferă spațiu suficient la picioare unui bărbat de înălțime medie.
David Durand, șeful departamentului de design Renault, a explicat că o versiune de serie a lui Hipster va folosi elemente de caroserie din plastic și va fi asamblată pe un șasiu tubular, nu pe o platformă modulară obișnuită. Katrin Adt a confirmat că, dacă climatul european permite, Dacia va putea lansa modelul în producția de serie, Renault având deja capacitatea de fabricație.
Caroseria conceptului este realizată din fibră de carbon, iar arhitectura provine de la un model existent, la fel ca trenul de rulare. Propulsia viitorului Hipster de serie rămâne un secret, însă estimările pe baza declarațiilor fostului CEO Denis Le Vot sugerează o putere de circa 50 cai și o autonomie sub 200 km. Prețul ar putea fi în jur de 15.000 de euro.
Uniunea Europeană intenționează să sprijine producerea micro-mașinilor electrice, precum Dacia Hipster, fără pierderi financiare pentru producători. În prezent, cel mai ieftin EV fabricat în Europa este Citroen e-C3, cu preț de pornire 19.600 de euro, dar marja de profit rămâne necunoscută.
Sursa foto: euronews.ro


