Volkswagen se confruntă cu pierderi de peste 5 miliarde de euro după ce Porsche a decis să amâne electrificarea completă a gamei sale. Această mișcare a afectat planurile Grupului VAG, proprietarul majoritar al mărcii, conform informațiilor publicate de Automotive News.
Strategia Porsche: motoare termice și hibride alături de electrice
Porsche și-a anunțat recent modificarea strategiei de lansări pe termen mediu și lung. Constructorul german va continua să investească în vehicule electrice, dar va mări și atenția acordată motoarelor termice și hibride. Un exemplu este un crossover de mari dimensiuni care va fi disponibil atât cu propulsie electrică, cât și cu motoare termice hibridizate.
În vară, Porsche a confirmat că viitorul Macan va fi oferit și cu motoare tradiționale, în ciuda planului inițial care prevedea eliminarea completă a versiunilor cu piston pe piața europeană. În schimb, modelele sportive din seria 718, Cayman și Boxster, vor rămâne 100% electrice.
Oliver Blume, CEO-ul Porsche și al întregului grup, a menționat scăderea interesului pentru mașini electrice pe anumite piețe și a declarat: „Am luat decizii strategice importante, iar acum trebuie să începem treaba. Va fi un drum lung și dificil și va necesita să ne dăm toată silința și toată concentrarea.”
Executivul german a precizat că recalibrarea planurilor Porsche va afecta direct Volkswagen, exprimând speranța că Uniunea Europeană va arăta flexibilitate privind interzicerea mașinilor termice din 2035. În urma negocierilor recente dintre producători și Comisia Europeană, autoritățile de la Bruxelles au acceptat să grăbească analiza țintelor de mediu. CE va decide până la finalul acestui an dacă amână comercializarea mașinilor noi pe benzină și motorină. Inițial, această decizie era așteptată abia în 2026.
Citește și: Lucid Air Grand Touring stabilește un nou record mondial GUINNESS: 1.205 km parcurși cu o singură încărcare
Viitorul portofoliului Porsche
Deși decizia Porsche a generat pierderi de 5,1 miliarde de euro pentru Volkswagen, marca nu renunță la EV-uri. Însă, planurile de dezvoltare includ și modele cu motoare hibride. Un SUV de mari dimensiuni, situat deasupra lui Cayenne, va fi lansat cu propulsie hibridă FHEV și PHEV. Panamera și Cayenne vor continua să fie produse și în variantele ICE chiar și după 2030. O nouă platformă electrică a fost amânată pentru deceniul următor.
Modificările strategice vor reduce profitul operațional al Porsche cu până la 1,8 miliarde de euro în 2025. Marja de profit estimată pentru grupul VAG scade la 2-3%, față de 5% prognozat anterior, iar Porsche ar putea înregistra o marjă sub 2%, mult sub intervalul de 5-7% anticipat inițial. Este a patra reducere consecutivă a prognozei de marjă pentru 2025, iar proiecția pe termen mediu scade la 15% față de 17% anterior.
Analistul UBS a comentat că „acestea nu sunt marje la care te-ai aștepta când vorbim de un produs de lux, cel puțin nu unul de succes”. Un trader german a subliniat că mutarea Porsche era inevitabilă, marca devenind „prea concentrată pe” sau „dependentă” de EV-uri.
Impactul pe piața muncii și taxele vamale
La începutul anului, Porsche a anunțat reducerea cu 1.900 de angajați din Germania, reprezentând 15% din forța de muncă, din cauza cererii scăzute în Statele Unite și China. Administrația americană a impus taxe vamale pe mașinile europene, afectând direct afacerile Porsche, deoarece marca nu produce modele în SUA.
Volkswagen, însă, pregătește investiții importante în Statele Unite, care vor susține și marca Porsche. Deși negocierile dintre UE și SUA continuă, Comisia Europeană a convenit ca taxele vamale să rămână la 15%, față de 27,5% propuse inițial, dar încă mult peste nivelul de 2,5% din perioada administrației Biden.
Sursa foto: pixabay.com