duminică, octombrie 12, 2025

Nestlé România a susținut testarea vocațională a peste 15.000 de adolescenți din șase județe

Share

Pentru mulți adolescenți, întrebarea „Ce vrei să te faci când vei fi mare?” rămâne fără răspuns, din lipsă de inspirație sau identificare timpurie a competențelor proprii. Un studiu realizat de Nestlé România, desfășurat pe 15.000 de liceeni din șase județe, aduce informații surprinzătoare despre preferințele profesionale ale tinerilor.

Elevii de clasa a X-a au avut acces la teste vocaționale online prin programul „Tu ce vrei să te faci când o să fii mare?”, inițiat de Nestlé în 2024. Obiectivul a fost evaluarea aptitudinilor și intereselor profesionale ale adolescenților și crearea unui ghid practic pentru orientarea lor în carieră. Datele au fost colectate între decembrie 2024 și iulie 2025 prin platforma Great People Inside, cu răspunsuri anonime din județele Botoșani, Buzău, Hunedoara, Maramureș, Mureș și Suceava.

Preferințe pentru profesii în domeniul social și educațional

Rezultatele arată că majoritatea tinerilor au preferințe pentru profesii în domeniul social și educațional: profesor, asistent social sau medical, funcționar sau roluri administrative. Pe locul doi se află profilul întreprinzător, care indică o deschidere către antreprenoriat și management. În schimb, meseriile tehnice și profesiile creative atrag un număr mai redus de tineri.

Citește și: BookLand transformă educația rurală: 80 de școli renovate și un campus profesional dual în construcție la Vulturești

Profilurile vocaționale identificate în cadrul studiului sunt:

  • Social: orientați spre interacțiunea cu oamenii și profesii precum psiholog, profesor, asistent social sau antrenor.
  • Întreprinzător: atracție pentru coordonare, proiecte și conducere; pot fi manageri, antreprenori sau avocați.
  • Artistic: interes pentru activități creative și design, precum pictură, muzică, actorie sau arhitectură.
  • Convențional: apreciază rutina și instrucțiunile clare, potriviți pentru roluri administrative și de birou.
  • Realist: pasionați de munca cu obiecte sau materiale, cu potențial în inginerie, construcții, mecanică sau agricultură.
  • Investigativ: analitici și independenți, orientați spre cercetare, știință și profesii precum medic, biolog sau cercetător.

Nevoie a dezvoltării învățământului de tip dual și promovarea școlilor tehnice

„Demersul Nestlé România a avut ca obiectiv să alinieze aspirațiile și competențele și abilitățile adolescenților la cerințele și așteptările organizațiilor moderne, oferindu-le tinerilor o perspectivă profesională ancorată solid în realitățile pieței muncii. Deși principalul profil ocupațional a arătat o predilecție către profesii ancorate în comunitate precum profesor sau medic, pe locul doi se află un profil propice antreprenoriatului. Se observă, în schimb, un interes redus pentru meserii, ceea ce poate duce la nevoia dezvoltării învățământului de tip dual și promovarea școlilor tehnice.”, a explicat Irina Siminenco, Corporate Affairs Manager Nestlé România.

Inițiativa face parte din programul global Nestlé needs YOUth, care își propune ca până în 2030 să ofere acces la oportunități de carieră pentru 10 milioane de tineri din întreaga lume. În România, compania a achiziționat teste vocaționale pentru elevii de clasa a X-a, ajutându-i să descopere ce carieră li se potrivește cel mai bine.

Teodora Helerman
Teodora Helerman
Redactor online, content writer, blogger și social media specialist, cu experiență în redactarea și publicarea știrilor, crearea de conținut original și adaptarea materialelor pentru diverse platforme digitale.
spot_img
spot_img

Articole similare